شمیران را یکجا ببینید! | جمع‌آوری عکس‌های قدیمی از آلبوم‌های خانگی

شمیران را یکجا ببینید! | جمع‌آوری عکس‌های قدیمی از آلبوم‌های خانگی

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد: در آلبوم های قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ ها عکس هایی می بینیم که برخی از این آنها کنار میدان شهر، پارکی قدیمی یا رودخانه‌

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد: در آلبوم های قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ ها عکس هایی می بینیم که برخی از این آنها کنار میدان شهر، پارکی قدیمی یا رودخانه‌ای پر آب گرفته شده‌اند. هر یک از این عکس ها همچون سندی می تواند ما را با تاریخچه یک محله آشنا کند.

قصه‌های تهران را اینجا دنبال کنید

عباس صالحی متولد سال ۱۳۳۵ و از علاقه‌مندان به تاریخ شمیران است. او چندین سال پیش ایده جمع آوری عکس های قدیمی به ذهنش خطور کرد. ابتدا عکس هایی از دوستان خود را جمع آوری کرد و به مرور به مجموعه عکس هایش اضافه شد. او با جمع‌آوری عکس‌های قدیمی و چاپ آنها، موزه‌ای در خانه‌اش راه‌اندازی کرده است. موزه عکس عباس صالحی بازدید عمومی ندارد، اما گنجینه‌ای باارزش به شمار می‌آید.

صالحی درباره چگونگی جمع‌آوری این عکس‌ها می‌گوید: «خیلی از عکس‌هایی را که اینجا می‌بینید از طریق بچه‌ها یا نوه‌های ساکنان قدیمی شمیران تهیه کرده‌ام. در گذشته اغلب ساکنان شمیران همدیگر را می‌شناختند. برخی از نوه‌ها و بچه‌هایی که پدران یا پدربزرگانشان معلم، کاسب، روحانی سرشناس، پزشک، بقال، نانوا بوده‌اند را می‌شناسم. از آنها می‌خواهم عکسی از پدران و پدربزرگانشان را امانت به من بدهند. اغلب عکس‌هایی که به دستم می‌رسد تاخورده و از بین رفته‌است. بعد از بازسازی، آنها را در ابعاد بزرگ‌تر چاپ می‌کنم و به در و دیوار خانه می‌چسبانم. بسیاری از آدم هایی که عکسشان را به دیوار زده‌ام، خیلی سال است فوت کرده اند اما همه آنها به خوشنامی شهرت داشتند و زندگی هر کدام داستانی شنیدنی دارد.»

در و دیوار فضای کوچک خانه قدیمی حاج عباس، دیگر جای خالی ندارد. صالحی پیشنهادهایی برای انتقال این عکس‌ها به فضایی بزرگ‌تر و راه‌اندازی موزه‌ای عمومی هم داشته، اما می‌گوید: « اینجا را برای دل خودم درست کرده‌ام. با دیدن عکس های قدیمی حالم خوب می شود و انگار به آن روزها سفر می‌کنم.» در یکی-دو سال اخیر فضای مجازی کمک کرده تا عکس‌های بیشتری دریافت کند. حالا عکس‌ها آنقدر زیاد شده که حاج عباس فرصت نمی‌کند برای آنها روی دیوار جایی باز کند: «الان از طریق گوشی همراه و فضای مجازی، عکس‌ها راحت‌تر به دستم می‌رسد. خیلی از آنهایی که در ایران زندگی نمی‌کنند عکس‌های قدیمی پدر و پدربزرگ‌هایشان که اصالتا شمیرانی بودند را از طریق گوشی همراه به دستم می‌رسانند و من هم مشتاقانه آنها را به مجموعه عکس‌هایم اضافه می‌کنم.»